توضیح قد جفّ القلم و رابطه آن با جبر و اختیار

قد جفّ القلم  یکی از موضوعات بسیار پر رنگ و قدرتمند  در مثنوی معنوی است
که با شیوه بیان خاص مولانا به تشریح ماهیت جبر و اختیار می پردازد. و اساساً از این حدیث جهت آگاهی بخشیدن
نسبت به تفکرات خطا بخوبی بهره گرفته و در جای جای دفاتر مثنوی اشارات مستقیمی به این حدیث دارد.
اجازه بدهید در این مقاله سایت زیبا خو، بازنشر بدهیم مقاله آقای محمد رضا افضلی در این خصوص:

قد جفّ القلم  یکی از موضوعات بسیار پر رنگ و قدرتمند  در مثنوی معنوی است

به دنبال تفسیر حدیث «ما شاء الله کان»، به تفسیر حدیث «جفّ القلم بما هو کائن؛ قلم قضای حق، آن‌چه را باید باشد،
نوشته است.» این قلم نوشته: طاعت و گناه برابر نیست، امانت و دزدی برابر نیست، شکر و کفرانِ نعمت برابر نیست

جفّ القلم بما هو کائم

در بیان مثنوی

هم‌چنین تأویل قد جفّ القلم *** بهر تحریض است بر شغل اهمّ

پس قلم بنوشت که هر کار را *** لایق آن هست تأثیر و جزا
کژ روی جفّ القلم کژ آیدت *** راستی آری سعادت زایدت
ظلم آری مد بری جفّ القلم *** عدل آری بر خوری جفّ القلم
چون بدزدی دست شد جفّ‌ القلم *** خورد باده مست شد جفّ القلم
تو روا داری روا باشد که حق *** همچو معزول آید از حکم سبق
که ز دست من برون رفته است کار *** پیش من چندین میا چندین مزار
بلکه آن معنا بود جفّ القلم *** نیست یکسان نزد او عدل و ستم
فرق بنهادم میان خیر و شر *** فرق بنهادم ز بد هم از بتر
ذره‌ای گر در تو افزونی ادب *** باشد از یارت بداند فضل رب
قدر آن ذره تو را افزون دهد *** ذره چون کوهی قدم بیرون نهد
به دنبال تفسیر حدیث «ما شاء الله کان»، به تفسیر حدیث «جفّ القلم بما هو کائن؛ قلم قضای حق، آن‌چه را باید باشد،
نوشته است.» این قلم نوشته: طاعت و گناه برابر نیست، امانت و دزدی برابر نیست،
شکر و کفرانِ نعمت برابر نیست و پروردگار اجر نیکوکاران را ضایع نمی‌کند.
تفسیر درست این حدیث هم آن است که تو را به کار در راه حق وا دارد.‌ای جبری! تو که کیفر و اجر خدایی را قبول نداری،
در واقع قضای ازلی و فرمان‌روایی پروردگار را قبول نداری. اگر در وجود تو ذره‌ای بیش از هم نوعت ادب باشد
حضرت پروردگار به فضل خود آن فصلیت تو را به حساب می‌آورد. اشاره دارد به آیه‌ی ۷ سوره‌ی زالزال: (فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ).

پادشاهی که به پیش تخت او *** فرق نبود از امین و ظلم‌جو

آن‌که می‌لرزد ز بیم ردّ او *** وآن‌که طعنه می‌زند در جدّ او
فرق نبود هر دو یک باشد برش *** شاه نبود خاک تیره بر سرش
پیش این شاهان هماره جان کنی *** بی‌خبر ایشان ز غدر و روشنی
گفت غمازی که بد گوید تو را *** ضایع آرد خدمتت را سال‌ها
پیش شاهی که سمیع است و بصیر *** گفت غمازان نباشد جای‌گیر
جمله غمازان ازو آیس شوند *** سوی ما آیند و افزایند پند
بدهمی گویند شه را پیش ما *** که برو جفّ‌ القلم کم کن وفا
ذره‌ای گر جهد تو افزون بود *** در ترازوی خدا موزون بود
معنی جفّ القلم کی این بود *** که جفاها با وفا یکسان بود
بل جفا را هم جفا جفّ القلم *** وآن وفا را هم وفا جفّ القلم
پادشاهی که در پیشگاه او میان درستکار و ستم‌کار فرقی نباشد و نیز کسی که از ترس غضب او می‌لرزد با
کسی که به عظمت او طعنه می‌زند و اعتنایی نمی‌کند فرقی نداشته باشد و هر دو در نظرش یکسان آیند، شاه نیست.
اما تو نزد شاهان دنیوی تلاش می‌کنی، در حالی که از خیانت و درستکاری خبر ندارند. اما در پیشگاه حضرت حق که شنوا و بیناست.
نه تنها سخن سخن‌چینان هیچ تأثیری بر او نمی‌گذارد، بلکه ناامید و روسیاه می‌شوند.
اگر در راه حق ذره‌ای بر سعی و تلاش تو افزوده شود، آن ذره در ترازوی عدل و احسان الهی وزن می‌شود و به حساب می‌آید.
پس معنای رقم خوردن امور با قلم قدرت و مشیت الهی به این معنا نیست که خیانت‌کاری با وفاداری یکسان است.
بنابراین در محکمه‌ی عدل الهی هر عملی بازتاب خودش را دارد: (إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا) (۱).
لطفا بخوانید

عفو باشد لیک کو فر امید *** که بود بنده ز تقوا رو سپید

دزد را گر عفو باشد جان برد *** کی وزیر و خازن مخزن شود
جز مگر دزدی که خدمت‌ها کند *** صدق او بیخ جفا را بر کند
چون فضیل رهزنی کو راست باخت *** زآن‌که ده مرده به سوی تو به تاخت
وآن‌چنان که ساحران فرعون را *** رو سیه کردند از صبر و وفا
دست و پا دادند در جرم قود *** آن به صد ساله عبادت کی شود
تو که پنجه سال خدمت کرده‌ای *** کی چنین صدقی به دست آورده‌ای
ای امین‌الدین ربانی بیا *** کز امانت رست هر تاج و لوا
پور سلطان گر برو خائن شود *** آن سرش از تن بدان باین شود
گر غلامی هندویی آرد وفا *** دولت او را می‌زند طال بقا
چه غلام ار بر دری سگ باوفاست *** در دل سالار او را صد رضایت
زین چو سگ را بوسه بر پوزش زند *** گر بودی شیری چه پیروزش کند
به عفو خدا می‌توان امیدوار بود، ‌اما این امید با امید بنده‌ای که به تقوای خود تکیه دارد، قابل قیاس نیست.
گنه‌کاران در شمار مقربّان درگاه حق نخواهند بود؛ گرچه عفو خدا هم شامل آن شود. ‌ای امین‌الدین الهی بیا
که درستی و امانت‌داری در راه حق، مرد را به سلطنت معنوی می‌رساند. بیا ببین در بارگاهی
که وقتی سگِ باوفا عزیز است، مؤمنان به حق چه مقام و منزلتی دارند.

ای دریده پوستین یوسفان *** گر بدرّد گرگت آن از خویش دان

زآن‌که می‌بافی همه ساله بپوش *** زآن‌که می‌کاری همه ساله بنوش
فعل توست این غصه‌های دم‌به‌دم *** این بود معنای قد جفّ القلم
که نگردد سنت ما از رشد *** نیک را نیکی بود بد راست بد
کار کن دیوا سلیمان زنده است *** تا تو دیوی تیغ او برنده است
چون فرشته گشته از تیغ ایمنی است *** از سلیمان هیچ او را خوف نیست
حکم او بر دیو باشد نه ملک *** رنج در خاک است نی فوق فلک
ترک کن این جبر را که بس تهی است *** تا بدانی سرّ سرّ جبر چیست
ای کسی که نیکان را می‌رنجانی! اگر گرگ تو را درید، ناشی از اعمال بد خود بدان. آن چیزی
که همه ساله می‌بافی بپوش و آن‌چه همه ساله می‌کاری بنوش. این اندوه‌هایی که هر لحظه گریبان‌گیر تو می‌شود
نتیجه‌ی اعمال خود توست. این همان رقم زدن قلم قدرت و مشیّت الهی است؛ یعنی سنّت خدا از راه مستقیم خود منحرف نمی‌شود.
پس پاداش نیکی، نیکی و پاداش بدی، بدی است. به هوش باش که: (وَلَن تَجِدَ لِسُنَّهِ اللَّهِ تَبْدِیلاً)؛ هرگز در سنت خدا دگرگونی نخواهی یافت.
در راه حق سعی و تلاش کن که سلیمان نبی زنده است و تا وقتی که تو شیطان باشی، شمشیر او تیز و برنده است.
اگر کسی فرشته‌خو شود از تیغ قهر الهی در امان است و از سلیمان هیچ ترسی ندارد،
چرا که به فرمایش خداوند: (إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ).
پی‌نوشت‌ها:
۱٫ اسراء، آیه‌ی ۷٫
نظر شما چیست؟ ( بدون نظر )

تایید کنید که ربات نیستید !!!

پربازدیدترین ها
  • ژیمناستیک ریتمیک چیست ؟
  • بخارپز کردن ماهی بجای آب پز کردن آن
  • تولید ماده ی جدید جایگزین آمالگام
  • دستگاه نمایشگر میزان تنفس و ضربان قلب!
  • اضطراب و استرس با بدن و روح انسان چکار که نمیکند؟
  • پیراهن های مردانه با طرح های متنوع
  • راجع به قرص و شربت و کپسول ها بیشتر بدانید
  • طرز تهیه ی سالاد مرغ پرخاصیت
  • تفاوت تردمیل با دویدن در فضای باز
  • تنگ ماهی سفره هفت سین به سلیقه خود تزئین کنید
  • طرز تهیه ی رشته پلو با مرغ
  • ابزار خطرناک آشپزخانه را بشناسید
  • کباب سبزیجات یونانی مخصوص افراد رژیمی
  • بهترین و بدترین تمرینات ورزشی هنگام ابتلا به سرماخوردگی
  • احمقانه ترین پرسش های مردم در Yahoo Answers
  • برنامه رژیم چاقی برای افراد لاغر
  • طرزپخت بادمجان شکم پر کبابی
  • تشخیص احساسات از افکار، راه درمان ماندگار
  • نشانه های قطعی سرطان معده
  • ۱۸ خوراکی برای داشتن پوستی سالم
  • طرز تهیه ی مربای زرشک
  • هپاتیت B و تاثیر داروها و عرقیات گیاهی
  • درخرید فرش دقت کنید، بخشی از هویت خانه است!
  • داروی مخصوص فصل سرما و سرماخوردگی بنام کندر
  • بعد از سرقت کارت بانکی چه کنیم؟
  • رانندگان خسته از این انگشتر استفاده کنند!
  • با ورزش کردن درهوای سرد کالری بیشتری بسوزانید!
  • بیماری نقرس و دلائل تغذیه ای آن
  • طرز تهیه عصاره مرغ
  • هیپنوتیزم یا خوابگری شاخه‌ای از علم روانشناسی است
  • محبوبترین ها
  • ملتی فقیر ولی رهبری خوشگذران!
  • خرید اینترنتی مطمئن با اصول و طرفندهای خاص
  • هرمان هسه،نویسنده آلمانی؛زندگینامه و آثار
  • طرز تهیه ی ساندویچ کالباس و شوید
  • مهارتهای روحی حفظ زندگی در جریان فقدان- بخش چهارم
  • عزت نفس ضعیف و به چالش کشیدن انتظارات سودار!(12)
  • خواص کلم چینی
  • روانشناسی عشق و ازدواج: سه جنبه عشق-بخش هفتم
  • چکاب کامل نوزاد در چند ماهگی و چند مرتبه؟
  • تاثیر غذا خوردن هوشیارانه در لاغری
  • سیاه دانه معجزه طبیعت برای سلامتی بشر
  • آموزش عالی یا لحاف چهل تکه
  • زندگینامه سید محمد حسین شهریار
  • شیر بز بخوریم یا شیر گاو
  • شایعه ی ممنوع التصویر شدن صبا راد
  • یادآوری بوسیله تکنیک‌های داستان سازی و پیوند
  • طرز تهیه فیله مرغ پفکی و ترد
  • جاذبه های گردشگری شگفت انگیز سوئیس
  • کاهش وزن شدید با الگوی سندروم گرسنگی زدگی!(اختلال تغذیه ای-۷)
  • چگونه زنان هم شاغل باشند هم خانه دار
  • مهمترین چالشهای اجتماعی و فرهنگی امروز کشورمان
  • ورزش های مناسب سالمندان
  • نکات طلایی برای انتخاب کراوات مناسب و شیک
  • بیوگرافی نخستین فاتح قله اورستٰٰٰ ادموند هیلاری
  • عواقب مصرف خودسرانه داروهای گیاهی
  • کلکسیون دخترانه «دولچه و گابانا»،بهار ۲۰۱۶
  • آیا میوه ها عامل چاقی هستند؟
  • مقاصد گردشگری جذاب و رویایی در اروپا
  • راه های دور نگهداشتن کودکان از لوازم آرایش
  • حمله پانیک؛ ساختن و نگهداشتن تفکر متعادل و جدید(۲۰)
  • تــمامی حقوق محفوظ و مربوط به پـرتال “ زیباخو ” میباشد کپی برداری از مطالب تنها با ذکر مـــنبع مــــجاز مــیباشد.

    طراحی سایت و سئو : پاناب