برنامه شماره ۷۸۳ گنج حضور

برنامه شماره ۷۸۳ گنج حضور با اجرای جناب آقای پرویز شهبازی که از طریق تلویزیون گنج حضور

در تاریخ  ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ – ۹ مهر ۱۳۹۸ انجام شده است.

این بصورت فرمت های زیر نیز قابل مطالعه و بهره برداری توسط علاقمندان می باشد.

PDF متن نوشته شده برنامه با فرمت

PDF ،تمامی اشعار این برنامه
All Poems, PDF Format

مولوی، دیوان شمس، غزل شمارهٔ ۱۹۳۸

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Qazal)# 1938, Divan e Shams

 

نازنینی را رها کن با شهانِ نازنین

نازِ گازُر(۱) برنتابد آفتابِ راستین

سایه خویشی، فنا شو در شعاعِ آفتاب

چند بینی سایه خود؟ نورِ او را هم ببین

در فکنده‌(٢) خویش، غَلْطی بی‌خبر همچون سُتور(٣)

آدمی شو، در ریاحین غَلْط و اندر یاسمین

از خیالِ خویش ترسد هر که در ظلمت بُوَد

زانکه در ظلمت نماید نقشهایِ سهمگین

از ستاره روز باشد ایمنیِّ کاروان

زانکه با خورشید آمد هم قران و هم قرین

مرغِ شب چون روز بیند، گوید: این ظلمت ز چیست؟

زانکه او گشتَست‌ با شب آشنا و همنشین

شاد آن مرغی که مهرِ شب درو محکم نگشت

سویِ تبریز آید و اندر هوایِ شمسِ دین

 

مولوی، مثنوی، دفتر اول، بیت ۳۳۰۵

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 1, Line # 3305

نازنینی تو، ولی در حدِِّ خویش

اَلله اَلله پا مَنِه از حَدّ، بیش

گر زنی بر نازنین‌تر از خَودت

در تَگِ(۴) هفتمْ زمین، زیر آرَدَت

قصهٔ عاد و ثمود از بهرِ چیست؟

تا بدانی کانبیا را نازُکی(۵) است

این نشانِ خَسْف(۶) و قَذْف(۷) و صاعقه

شد بیانِ عِزِّ نَفسِ ناطقه

جمله حیوان را پی انسان بکُش

جمله انسان را بکُش از بهرِ هُش

هُش چه باشد؟ عقلِ کُلّ هوشمند

هوشِ جُزوی، هُش بُوَد، اَمّا نَژَند(۸)

 

مولوی، مثنوی، دفتر اول، بیت ۱۹۰۵

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 1, Line # 1905

 

بشنو این پند از حکیمِ غَزنوی(۹)

تا بیابی در تَنِ کهنه نُوی

ناز را رویی بباید همچو وَرد(۱۰)

چون نداری، گِردِ بدخویی مگرد

زشت باشد روی نازیبا و ناز

سخت باشد چشم نابینا و درد

پیشِ یوسف، نازِش(۱۱) و خوبی مکن

جز نیاز و آهِ یعقوبی مکن

مولوی، مثنوی، دفتر پنجم، بیت ۳۱۸۷

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 5, Line # 3187

 

ترک کن این جبر را که بس تهی ست

تا بدانی سِرِّ سِرِّ جبر چیست

ترک کن این جبرِ جمعِ مَنبَلان(۱۲)

تا خبر یابی از آن جبرِ چو جان

ترکِ معشوقی کن و کن عاشقی

ای گمان برده که خوب و فایقی(۱۳)

ای که در معنی ز شب خامُش‌تری

گفتِ خود را چند جویی مشتری؟

برنامه شماره ۷۸۳ گنج حضور

مولوی، مثنوی، دفتر چهارم، بیت ۳۴۵۷

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 4, Line # 3457

یا تو پنداری که تو نان می‌خوری

زَهرِ مار و کاهشِ جان می‌خوری

نان کجا اصلاحِ آن جانی کند؟

کو دل از فرمانِ جانان بَر کَنَد

یا تو پنداری که حرف مثنوی

چون بخوانی رایگانش بشنوی؟

یا کلام حکمت و سرِّ نهان

اندر آید زُغْبه(۱۴) در گوش و دهان؟

اندر آید لیک چون افسانه‌ها

پوست بنماید نه مغز دانه‌ها

در سر و رو در کشیده چادری

رو نهان کرده ز چشمت دلبری

 

مولوی، دیوان شمس، غزل شمارهٔ ۱۰۷۹

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Qazal)# 1079, Divan e Shams

 

بهرِ شهوت جانِ خود را می‌دهی همچون ستور

وز برایِ جانِ خود کَه می‌دهی وانگه به زور

می‌ستانی از خَسان(۱۵) تا وادهی ده چارده(۱۶)

در هوایِ شاهدی و لقمه‌یی، ای بی‌حضور(۱۷)

آن سبدکش(۱۸) می‌کشد آن لقمه‌ها را تون به تون

می‌دواند مرده کش مر شاهدت را گور گور

لقمه‌ات مُردار(۱۹) آمد، شاهدت هم مُرده‌یی

در میانِ این دو مرده چون نمی‌باشی نفور(۲۰)؟

چشمِ آخُر را ببند و چشم آخِر برگشا

آخِرِ هر چیز بنگر، تا بگیرد چشم نور

 

مولوی، مثنوی، دفتر اول، بیت ۳۰۴۲

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 1, Line # 3042

« امتحان کردن شیر، گرگ را و گفتن که پیش آی ای گرگ، بخش کن صیدها را میان ما »

گفت شیر: ای گرگ این را بخش کن

مَعدِلَت(۲۱) را نو کن ای گرگ کَهُن

نایب من باش در قسمت‌گری

تا پدید آید که تو چه گوهری؟

گفت: ای شه، گاو وحشی، بخش توست

آن بزرگ و تو بزرگ و زَفت(۲۲)و چُست(۲۳)

بز مرا، که بز میانه‌ است و وسط

روبَها، خرگوش بِستان(۲۴)، بی غلط

شیر گفت: ای گرگ چون گفتی؟ بگو

چون که من باشم، تو گویی ما و تو؟

گرگ خود چه سگ بُوَد کو خویش دید

پیش چون من، شیرِ بی مثل و نَدید(۲۵)؟

گفت: پیش آ، ای خری کو خود بدید

 

پیشش آمد، پنجه زد او را درید

چون ندیدش مغزِ تدبیرِ رَشید(۲۶)

 

در سیاست(۲۷) پوستش از سر کشید

گفت: چون دیدِ مَنَت از خود نَبُرد

این چنین جان را بباید زار مُرد

چون نبودی فانی اندر پیشِ من

فضل آمد مر تو را گردن زدن

کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ* جز وَجهِ او

چون نه‌ای در وَجهِ او، هستی مجو

هر که اندر وَجهِ ما باشد فنا

کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ نَبوَد جَزا

زآنکه در اِلّاست او از لا گذشت

هر که در الّاست او فانی نگشت

هر که او بر در، من و ما می‌زند

رَدِّ باب است او و بر لا می‌تند

 

* قرآن کریم، سوره قصص(۲۸)، آیه ۸۸

Quran, Sooreh Al- Qasas(#28), Line #88

 

« وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ ۘ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ کُلُّ

شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ ۚ لَهُ الْحُکْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ »

« با خداى یکتا خداى دیگرى را مخوان. هیچ خدایى

جز او نیست. هر چیزى نابود شدنى است مگر ذات او.

فرمان، فرمان اوست و همه به او بازگردانیده شوید.»

 

مولوی، مثنوی، دفتر اول، بیت ۳۰۵۵

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 1, Line # 3055

هر که او بر در، من و ما می‌زند

رَدِّ باب است او و بر لا می‌تند

آن یکی آمد دَرِ یاری بزد

گفت یارش: کیستی ای مُعتَمَد(٢٨)؟

گفت: من. گفتش: برو، هنگام نیست

بر چنین خوانی مقامِ خام نیست

خام را جز آتش هَجْر و فِراق

کی پَزَد؟ کی وا رهانَد از نِفاق؟

رفت آن مسکین و، سالی در سَفَر

در فِراقِ دوست سوزید از شَرَر(٢٩)

پخته شد آن سوخته، پس بازگشت

باز گِردِ خانهٔ انباز گشت

حلقه زد بر در به صد ترس و ادب

تا بنجْهد بی‌ادب لفظی ز لب

بانگ زد یارش که: بر در کیست آن؟

گفت: بر در هم توی ای دلستان

گفت: اکنون چون منی، ای من در آ

نیست گنجایی دو من را در سرا

برنامه شماره ۷۸۳ گنج حضور

نیست سوزن را سَرِ رشتهٔ دوتا

چون که یکتایی، درین سوزن در آ

 

رشته را باشد به سوزن ارتباط

نیست در خور با جَمَل(۳۰) سَمُّ الخِیاط*

کی شود باریک هستیِّ جَمَل؟

جز به مِقراضِ(۳۱) ریاضات و عمل

دستِ حق باید مر آن را ای فلان

کو بُوَد بر هر مُحالی کُنْ فَکان

هر مُحال از دستِ او ممکن شود

هر حَرون(٣٢) از بیمِ او ساکن شود

 

* قرآن کریم، سوره اعراف(۷) ، آیه ۴۰

Quran, Sooreh Al-A’raaf(#7), Line #40

 

« إِنَّ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا وَاسْتَکْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ

وَلَا یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ حَتَّىٰ یَلِجَ الْجَمَلُ فِی سَمِّ الْخِیَاطِ ۚ وَکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُجْرِمِینَ »

« درهاى آسمان بر روى کسانى که آیات ما را تکذیب کرده‌اند و از آنها

سر برتافته‌اند، گشوده نخواهد شد و به بهشت در نخواهند آمد تا آنگاه که

شتر از سوراخ سوزن بگذرد. و مجرمان را اینچنین کیفر مى‌دهیم.»

مولوی، مثنوی، دفتر اول، بیت ۳۰۷۷

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 1, Line # 3077

گفت یارش کاندر آ ای جمله من

نَیْ مخالف چون گُل و خارِ چمن

رشته یکتا شد، غلط کم شو(۳۳) کنون

گر دوتا بینی حروفِ کاف و نون

کاف و نون همچون کمند آمد جَذوب(۳۴)

تا کشاند مر عدم را در خُطوب(۳۵)

پس دوتا باید کمند اندر صُوَر

گرچه یکتا باشد آن دو در اثر

 

مولوی، مثنوی، دفتر ششم، بیت ۳۳۹۵

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 6, Line # 3395

 

آفتابی که ضیا(۳۶) زو می‌زِهَد(۳۷)

دشمنِ خود را نَواله(۳۸) می‌دهد

لیک شهبازی که او خُفّاش نیست

چشمِ بازش راست‌بین و روشنی ست

گر به شب جوید چو خُفّاش او نُمو

در ادب خورشید مالَد گوش او

گویَدَش: گیرم که آن خُفّاش لُد(۳۹)

علّتی دارد تو را باری چه شد؟

مالِشت بِدْهم به زَجر، از اِکتِئاب(۴۰)

تا نتابی سر دِگر از آفتاب

مولوی، مثنوی، دفتر ششم، بیت ۳۴۰۹

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 6, Line # 3409

 

که چه تقصیر آمد از خورشیدِ داد(۴۱)؟

تا تو چون خُفّاش اُفتی در سَواد(۴۲)

هین چه تقصیر آمد از بَحر(۴۳) و سَحاب(۴۴)

تا تو یاری خواهی از ریگ و سَراب(۴۵)

عام اگر خُفّاشْ طبع اند و مَجاز(۴۶)

یوسفا، داری تو آخِر چشمِ باز

گر خُفاشی رفت در کور و کبود(۴۷)

بازِ(۴۸) سلطان دیده را باری چه بود؟

پس ادب کردَش بدین جُرم اوستاد

که مَساز از چوبِ پوسیده عِماد(۴۹)

برنامه شماره ۷۸۳ گنج حضور

قرآن کریم، سوره منافقون(۶۳)، آیه ۴

Quran, Sooreh Al-Munafiqun(#63), Line #4

 

« وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ ۖ وَإِنْ یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ۖ

کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَهٌ ۖ ….»

« چون آنها را ببینى تو را از ظاهرشان خوش مى‌آید، و

چون سخن بگویند به سخنشان گوش مى‌دهى، گویى

چوبهایى هستند به دیوار تکیه داده.‌»

 

مولوی، مثنوی، دفتر ششم، بیت ۴۱۷۰

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 6, Line # 4170

دیده کو نَبْوَد ز وصلش در فِرِه(۵۰)

آن چنان دیده سپید و کور، بِهْ

مولوی، مثنوی، دفتر ششم، بیت ۴۴۲۲

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 6, Line # 4422

عامل عشق است، معزولش مکن

جز به عشق خویش مشغولش مکن

منصبی کآنم ز رُویت مُحْجِب(۵۱) است

عینِ معزولیست و نامش منصب است

 

مولوی، مثنوی، دفتر ششم، بیت ۳۸۱

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 6, Line # 381

 

آرزو بگذار تا رحم آیدش

آزمودی که چنین می‌بایدش

چون نتانی جَست، پس خدمت کُنَش

تا رَوی از حبسِ او در گُلشنش

دم به دم چون تو مراقب می‌شوی

داد می‌بینی و داور ای غَوی(۵۲)

ور ببندی چشمِ خود را ز احتجاب(۵۳)

کارِ خود را کِی گذارد آفتاب؟

 

مولوی، مثنوی، دفتر ششم، بیت ۶۵۴

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 6, Line # 654

 

دیده تن دایماً تنْ بین بود

دیده جان، جانِ پُر فنْ بین بود

مولوی، مثنوی، دفتر ششم، بیت ١٠٨٣

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 6, Line # 1083

چون تو را دیدم، بدیدم خویش را

آفرین آن آینهٔ خوشْ کیش(۵۴) را

چون تو را دیدم، مُحالم حال شد

جانِ من مُستغرقِ(۵۵) اِجلال(۵۶) شد

چون تو را دیدم، خود ای روحَ البِلاد(۵۷)

مِهرِ این خورشید از چشمم فتاد

گشت عالی‌همّت از نو چشم من

جز به خواری ننگرد اندر چمن

نور جُستم، خود بدیدم نور نور

حُور(۵۸) جُستم، خود بدیدم رَشکِ حُور

یوسفی جُستم لطیف و سیم تن

یوسُفِستانی بدیدم در تو من

در پی جَنَّت بُدم در جست و جو

جَنَّتی بنمود از هر جزو تو

کلمات و عبارت های کلیدی مورد استفاده در برنامه شماره ۷۸۳ گنج حضور

(۱) گازُر: لباس شوی، جامه شوی

(۲) فکنده‌: مدفوع

(۳) سُتور: حیوان چهارپا

(۴) تَگ: ته، پایین ترین نقطه

(۵) نازُکی: زودرنجی، لطافت، در اینجا به معنی عزّت و ارجمندی

(۶) خَسْف: فرو بردن، فرو بردن در کام زمین

(۷) قَذْف: سنگباران، پرتاب سنگ

(۸) نَژَند: اندوهگین و افسرده

(۹) حکیمِ غَزنوی: منظور حکیم سنایی غزنوی شاعر قرن ششم هجری

(۱۰) وَرد: گل، گل سرخ

(۱۱) نازِش: به خود بالیدن

(۱۲) مَنبَل: تنبل، کاهل، بیکار

(۱۳) فایق: چیره، مسلط، برتر

(۱۴) زُغْبه: به آسانی و سهولت

(۱۵) خَس: پست، فرومایه

ادمه کلمات و عبارت های کلیدی

(۱۶) ده چارده: نوعی ربا که معادل چهل درصد است.

(۱۷) بی‌حضور: پریشان خاطر، غایب از حضرت حق

(۱۸) سبدکش: آنکه با سبد برای سوختِ حمّام مدفوع گاو حمل می کند.

(۱۹) مُردار: لاشه حیوان مُرده که ذِبح نشده باشد.

(۲۰) نَفور: گریزنده، رَمَنده

(۲۱) مَعدِلَت: عدل و داد

(۲۲) زَفت: بزرگ، ستبر

(۲۳) چُست: چالاک

(۲۴) بِستان: بگیر، از مصدر ستاندن به معنی گرفتن

(۲۵)‌ نَدید: نظیر و مانند

(۲۶) رَشید: دارای رشد، رشد یابنده، کامل

(۲۷) سیاست: مجازات، کیفر

(٢٨) مُعتَمَد: کسی که مورد اعتماد باشد

(٢٩) شَرَر: اخگر آتش که به هوا می جهد

(٣٠) جَمَل: شتر

(۳۱) مِقراض: قیچی

(٣٢) حَرون: توسن، سرکش، چموش

(٣٣) غلط کم شو: کمتر اشتباه کن

(۳۴) جَذوب: بسیار جذب کننده. صیغه مبالغه جاذب

(۳۵) خُطوب: جمع خَطْب به معنی کار مهمّ و بزرگ

(۳۶) ضیا: نور، روشنایی

(۳۷) زهیدن: تراوش کردن، نشأت گرفتن

(۳۸) نَواله: لقمه و توشه، در اینجا به معنی نعمت و عطا

(۳۹) لُدّ: دشمنِ سرسخت، ستیزه گر

(۴۰) اِکتِئاب: افسرده شدن، اندوهگین شدن

(۴۱) داد: عدالت، منظور از خورشیدِ داد شمسِ عدالتِ الهی است.

(۴۲) سَواد: سیاهی

(۴۳) بَحر: دریا

(۴۴) سَحاب: ابر

(۴۵) سَراب: زمین صاف و هموار که در اثر گرمای زیاد، از فاصله دور به نظر آب می نماید.

ادامه کلمات و عبارت های کلیدی

(۴۶) مجاز: باطل گرا، غیرواقع

(۴۷) کور و کبود: در اینجا به معنی زشت و ناقص، گول و نادان، من ذهنی

(۴۸) باز: نوعی پرنده شکاری که در قدیم آن را برای شکار کردن جانوران تربیت می‌کردند.

(۴۹) عِماد: ستون، تکیه گاه

(۵۰) فِرِه: خوب، پسندیده، بسیار زیاد

(۵۱) مُحْجِب: پوشاننده، حجاب شونده، مانع

(۵۲) غَوی: گمراه

(۵۳) احتجاب: در حجاب رفتن، پوشیدگی

(۵۴) خوش کیش: نیک آیین

(۵۵) مُستَغرق: غوطه‌ورشونده، فرورونده در آب

(۵۶) اِجلال: گرامی داشتن، بزرگواری

(۵۷) روحَ البِلاد: روح کالبد جهان

(۵۸) حُور: زن زیبای بهشتی

منبع: گنج حضور

نظر شما چیست؟ ( بدون نظر )

تایید کنید که ربات نیستید !!!

پربازدیدترین ها
  • طرز رفتار با فرزند بیمار فلج مغزی c p
  • چرا بدن ما اسیدی می شود یا ترشی می اندازد؟!
  • خالکوبی یا تاتو آیا یک کار غیر اخلاقی است؟
  • موسیقی آرامبخش نواهای روح
  • بازاریابی اصولی از کجا شروع میشود؟
  • سوپ تره فرنگی با قلم گوساله
  • از سلامت چیپس سبزیجات مطمئن شوید
  • مکمل‌های غذایی اغلب برای سنین بالای ۶۰ سال می باشد
  • آیا چاقی با قرص ها و مکملها واقعیت دارد؟
  • درمان سوء هاضمه وعلائم و روش ها
  • رهبر کره شمالی کیم جوگ اون دچار چاقی شده است!
  • بیماری افسردگی و راههای شناخت و درمان آن
  • در دوران بارداری منفی باف نباشید
  • کلمه ی جادویی و الهام بخش خود را چطوری کشف کنیم
  • دلیل ماندگاری و ویژگی های تشخیصی اضطراب اجتماعی- بخش چهارم
  • دلفین ها هم آلزایمر میگیرند!
  • مشتری ناراضی را چطوری راضی کنیم؟
  • پیتزای رژیمی و لاغری
  • کمبود برخی از ویتامین ها عامل افزایش اشتها
  • راه های کوچک نشان دادن بینی بدون جراحی
  • ایمپلنت های دندانی( implant )چه موقعی مناسب است؟
  • قوانین رژیمی سخت گیرانه و چاق کننده
  • آموزش پخت جوجه به روش اکبر جوجه
  • اشعار زیبایی ازهاتف اصفهانی و فریدون مشیری
  • درمان واریس با استفاده از گوجه فرنگی سبز
  • شربت های سنتی مناسب برای روزهای گرم
  • اهمیت بوسیدن و نوازش کودک
  • روشهای درمان واریس
  • آلبالو شیپور اشتهای کاذب را خاموش میکند
  • چرا با ورزش کردن لاغر نمیشویم؟!
  • محبوبترین ها
  • پودینگ هلو برای کودک دلبند شما
  • تاثیر جوش شیرین در زیبایی
  • طرز رفتار با فرزند بیمار فلج مغزی c p
  • گردنبند زیبنده گردن زیبای شما
  • پیاده روی با فواید بسیار از جمله تقویت قدرت باروری مردان
  • مهارتی برای بزرگ تر نشان دادن خانه های کوچک
  • موانع و محدودیت های خود را کنار بزن – بخش نخست
  • روز جهانیِ زبان مادری
  • آجیل ضد سرطان درجبهه نخست مبارزه با سرطان پروستات
  • ارتباط بین سالمندان و اطرافیان چگونه باید باشد؟
  • چند طرفند ساده برای خوشبو کردن خانه
  • رژیم غذایی سالم برای تقویت بینایی
  • اس ام اس یا پیام تبریک برای موفقیت حرفه ای و شغلی
  • شربت های سنتی مناسب برای روزهای گرم
  • آیا در دوران بارداری،به تست بیماریهای مقاربتی نیاز است؟
  • فواید فلفل قرمز برای لاغری
  • لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز؟
  • حمله قلبی در زنان مرگبارتر از مردان می باشد
  • هیچ فکر کرده‌اید که چرا تمرین تانرا باید با وزنه زدن شروع کنید؟
  • رویای «رشد مجدد اعضای بدن انسان» در حال وقوع
  • راههای افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال
  • جمع و جور کردن ایده ها،اصلی مهم در نویسندگی
  • عمرمجدد احتمالی با تکنولوژی سرمازیستی(cryonics)
  • رنگ موهای سال ۲۰۱۷
  • طرز تهیه ی پاپ کورن های طعم دار
  • تصویر ذهنی مثبت خود را فیلتر نکنید
  • ما آلبالو و گیلاس هستیم
  • مواد غذایی مفید پس از ۴۵ سالگی
  • مواد غذایی که بعد از مسمومیت غذایی باید مصرف کنید
  • چطوری اورجینال بودن محصول را تشخیص بدهیم؟
  • تــمامی حقوق محفوظ و مربوط به پـرتال “ زیباخو ” میباشد کپی برداری از مطالب تنها با ذکر مـــنبع مــــجاز مــیباشد.

    طراحی سایت و سئو : پاناب