برنامه شماره ۷۷۱ گنج حضور

برنامه شماره ۷۷۱ گنج حضور ، توسط جناب آقای پرویز شهبازی در تاریخ 

۱۳۹۸ تاریخ اجرا: ۸ جولای ۲۰۱۹ – ۱۸ تیر اجرا و ضبط گردیده است.

علاقمندان این برنامه مطلع هستند که ایشان، اشعار مثنوی معنوی و دیوان شمس را با

در چارچوب مشخصی توضیح میدهند و بسیار مطلوب و مورد پسند مردم واقع شده است.

لطفا برای دیدن یا شنیدن توضیحات این اشعار از زبان آقای پرویز شهبازی به سایت گنج حضور مراجعه فرمائید.

برنامه شماره ۷۷۱ گنج حضور

 

مولوی، دیوان شمس، غزل شمارهٔ ۲۰

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Qazal)# 20, Divan e Shams

چندان که خواهی جنگ کن یا گرم کن تهدید را

می‌دان که دودِ گولخَن(۱) هرگز نیاید بر سَما(۲)

ور خود برآید بر سَما، کی تیره گردد آسمان*؟

کز دود آورد آسمان چندان لطیفی و ضیا(۳)

خود را مَرنجان ای پدر، سر را مکوب اندر حجر(۴)

با نقشِ گرمابه مکن، این جمله چالیش(۵) و غَزا(۶)

گر تو کنی بر مه تُفو(۷)، بر رویِ تو بازآید آن

ور دامنِ او را کشی(۸)، هم بر تو تنگ آید قبا

« تف سر بالا به ریش بر می گردد.»

پیش از تو خامانِ دگر، در جوشِ این دیگِ جهان(۹)

بس برطپیدند و نشد، درمان نبود الّا رضا

بگرفت دُمِّ مار را یک خارپشت اندر دهن

سر درکشید و گِرد شد مانندِ گویی آن دَغا(۱۰)

آن مارِ ابله خویش را بر خار می‌زد دم به دم

سوراخ سوراخ آمد از خود را زدن بر خارها

بی صبر بود و بی‌حِیَل(۱۱)، خود را بکشت او از عَجَل(۱۲)

گر صبر کردی یک زمان، رَستی ازو آن بدلقا(۱۳)

بر خارپشتِ هر بلا خود را مزن تو هم، هلا!

ساکن نشین، وین ورد خوان: جاءَ الْقَضا ضاقَ الْفَضا

« چون قضا آید، فضا تنگ می شود. »

فرمود ربّ العالمین با صابرانم همنشین

ای همنشینِ صابران افْرِغْ عَلَیْنا صَبْرَنَا**

رفتم به وادیِّ دگر، باقی تو فرما ای پدر

مر صابران را می‌رسان هر دم سلامِ نو ز ما

 

* قرآن کریم، سوره فُصُّلَت(۴۱)، آیه ۱۱

Quran, Sooreh Fussilat(#41), Line #11

« ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِیَا

طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ »

سپس به آسمان پرداخت و آن دودى بود. پس به آسمان و زمین گفت: خواه یا

ناخواه بیایید. گفتند: فرمانبردار آمدیم.

**۱ قرآن کریم، سوره بقره(۲)، آیه ۲۵۰

Quran, Sooreh Al-Baqarah(#2), Line #250

« وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا

وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ »

« چون با جالوت و سپاهش رو به رو شدند، گفتند: اى پروردگار ما، بر ما شکیبایى

ببار و ما را ثابت‌قدم گردان و بر کافران پیروز ساز. »

**۲ قرآن کریم، سوره اَنْفال(۸)، آیه ۴۶

Quran, Sooreh Al-Anfaal(#8), Line #46

… وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ.

… صبر پیشه گیرید که خدا همراه صابران است.

مولوی، مثنوی، دفتر سوم، بیت ۴۴۷۰

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book #1 , Line # 4470

عاقلان، اشکسته‌اش از اضطرار

عاشقان، اشکسته با صد اختیار

عاقلانش، بندگانِ بندی‌اند

عاشقانش، شِکّری و قندی‌اند

اِئْتِیا کَرْهاً مهار عاقلان

اِئْتِیا طَوْعاً بهار بیدلان

از روی کراهت و بی میلی بیایید، افسار عاقلان است،

اما از روی رضا و خرسندی بیایید، بهار عاشقان است.

مولوی، مثنوی، دفتر سوم، بیت ۳۸۸۲

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 3, Line # 3882

هست صد چندین فسون های قضا

گفت: اِذا جاءَالْقَضا ضاقَ الْفَضا

قضای الهی، صدها نوع از این افسون ها دارد. یعنی هر اندازه که تو اهل تدبیر و

حیله باشی، قضای الهی صد برابر تو تدبیر و مکر دارد. پس تو مغلوب آن هستی؛

زیرا در حدیثی آمده است که: هرگاه قضا سر برسد فضا بر آدمی تنگ می شود.

صدرَه و مَخْلَص بُوَد از چَپّ و راست

از قضا بسته شود، کو اژدهاست

برنامه شماره ۷۷۱ گنج حضور

مولوی، مثنوی، دفتر اول، بیت ۹۱۰

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 1, Line # 910

با قضا پنجه مزن ای تند و تیز

تا نگیرد هم قضا با تو ستیز

مُرده باید بود پیش حکمِ حق

تا نیاید زخم، از رَبُّ الفَلَق(۱۴)

قرآن کریم، سوره فلق(١١٣)، آیه ۱،۲

Quran, Sooreh Al-Falaq(#113), Line #1,2

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ(۱)

بگو: به پروردگار صبحگاه پناه مى‌برم،

مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ(۲)

از شر آنچه بیافریده است،

مولوی، دیوان شمس، غزل شمارهٔ ۲۰۲۹

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Qazal)# 2029, Divan e Shams

ای عاشق جریده بر عاشقان گزیده

بگذر ز آفریده بنگر در آفریدن

قرآن کریم، سوره فلق(١١٣)، آیه ۳،۴،۵

Quran, Sooreh Al-Falaq(#113), Line #3,4,5

وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ(۳)

و از شر شب چون درآید،

وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ(۴)

و از شر جادوگرانى که در گره‌ها افسون مى‌دمند،

وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ(۵)

از شر حسود چون رشک مى‌ورزد.

مولوی، مثنوی، دفتر اول، بیت ۱۱۹۲

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 1, Line # 1192

دشمن ار چه دوستانه گویدت

دام دان، گر چه ز دانه گویدت

گر تو را قندی دهد، آن زهر دان

گر به تن لطفی کند، آن قهر دان

چون قضا آید، نبینی غیرِ پوست*

دشمنان را باز نشناسی ز دوست

چون چنین شد، ِابتِهال(۱۵) آغاز کن

ناله و تسبیح و روزه ساز کن(۱۶)

ناله می‌کن کای تو عَلّامُ الغُیوب(۱۷)

زیر سنگِ مکرِ بَد، ما را مکوب

گر سگی کردیم(۱۸) ای شیرآفرین

شیر را مگمار بر ما زین کمین

*حدیث

« اِنَّ اللهَ اِذا اَرادَ اِنفاذَ اَمرٍ سَلَبَ کُلَّ ذی لُبٍّ لَبَّهُ »

« هرگاه خداوند اراده فرماید به انجام و اجرای امری، خرد خردمندان را از

آنان می ستاند.»

مولوی، مثنوی، دفتر سوّم، بیت ۱۸۵۲

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 3, Line # 1852

گفت لقمان: صبر هم نیکو دمی ست(۱۹)

که پناه و دافع هر جا غمی ست

صبر را با حق قرین کرد ای فلان

آخِرِِ وَالعَصر* را آگه بخوان

(ای فلانی، حق تعالی، صبر را مقارن با حق کرده است.

پس لازم است که بخش پایانی سوره والعصر را آگاهانه بخوانی.)

صد هزاران کیمیا، حق آفرید

کیمیایی همچو صبر، آدم ندید

* قرآن کریم، سوره العصر(۱۰۳)

Quran, Sooreh Al-Asr(#103)

وَالْعَصْرِ (۱)

سوگند به عصر.

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ (۲)

که آدمى در زیانکاری است.

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ. (۳)

مگر آنها که ایمان آوردند و کارهاى نیک کردند و یکدیگر را به حق و صبر سفارش کردند.

مولوی، مثنوی، دفتر دوم، بیت ۶۰۰

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 2, Line # 600

صبر از ایمان بیابد سر کُلَه(۲۰)

حَیْثَ لا صَبْرَ فَلا ایمانَ لَه*

گفت پیغمبر: خداش ایمان نداد

هر که را صبری نباشد در نهاد

*حدیث

مَن لا صَبْرَ لَهُ، لا ایمانَ لَهُ

هرکه را صبر نباشد، وی را ایمان نباشد.

برنامه شماره ۷۷۱ گنج حضور

مولوی، مثنوی، دفتر سوم، بیت ۴۰۵۳

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 3, Line # 4053

نفس و شیطان، هر دو یک تن بوده‌اند

در دو صورت خویش را بنموده‌اند

چون فرشته و عقل، که ایشان یک بُدند

بهر حکمت هاش دو صورت شدند

دشمنی داری چنین در سِرِّ خویش

مانعِ عقل ست و، خصمِ جان و کیش

یک نَفَس حمله کند چون سوسمار

پس به سوراخی گریزد در فرار

در دل، او سوراخ ها دارد کنون

سَر ز هر سوراخ می‌آرد برون

نامِ پنهان گشتنِ دیو از نفوس

واندر آن سوراخ رفتن، شد خُنُوس(۲۱)

که خُنوسش چون خُنوس قُنْفُذست(۲۲)

چون سرِ قُنْفُذ وَرا آمد شُد است

که خدا آن دیو را خَنّاس(۲۳)* خواند

کو سر آن خارپُشتک را بماند

می نهان گردد سرِ آن خارپُشت

دَم‌ به دَم از بیمِ صَیّادِ دُرُشت(۲۴)

تا چو فرصت یافت سر آرد برون

زین چنین مکری شود مارش زبون

گرنه نفس از اندرون راهت زدی

رهزنان را بر تو دستی کی بُدی؟

زان عَوانِ(۲۵) مُقتَضی که شهوت است

دل اسیرِ حرص و آز و آفت است

زان عَوانِ سِرّ، شدی دزد و تباه

تا عوانان را به قهرِ توست راه

در خبر بشنو تو این پندِ نکو

بَیْنَ جَنْبَیْکُمْ لَکُمْ اَعْدی عَدُو**

تو این اندرز خوب را که در یکی از احادیث شریف آمده بشنو و به آن

عمل کن: « سرسخت ترین دشمن شما در درون شماست ».

طُمطراقِ(۲۶) این عدو مشنو، گریز

کو چو ابلیس است در لَجّ و ستیز

* قرآن کریم، سوره ناس (۱۱۴)

Quran, Sooreh An-Naas(#114)

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (١)

بگو: من پناه می‌جویم به پروردگار آدمیان.

مَلِکِ النَّاسِ (٢)

پادشاه آدمیان.

إِلَٰهِ النَّاسِ (٣)

یکتا معبود آدمیان.

مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (۴)

از شرّ آن وسوسه‌گر آشکار شونده و بسیار نهان شونده.

الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (۵)

وسوسه گری که در دل مردمان وسوسه می کند.

مِنَ الْجِنَّهِ وَالنَّاسِ (۶)

چه آن وسوسه گر ( شیطان ) از جنس جن باشد و یا از نوع انسان.

**حدیث

« اَعْدی’ عَدُوَّکَ نَفْسُکَ الَّتی بَینَ جَنْبَیْکَ »

« سرسخت ترین دشمن تو، نفس تو است که در میان دو پهلویت (درونت) جا دارد »

برنامه شماره ۷۷۱ گنج حضور

مولوی، مثنوی، دفتر سوم، بیت ۲۰۹۱

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 3, Line # 2091

کورِ ظاهر در نجاسهٔ ظاهر است

کورِ باطن در نجاساتِ سِر است

این نجاسهٔ ظاهر از آبی رَوَد

آن نجاسهٔ باطن افزون می‌شود

جُز به آبِ چشم نتوان شستن آن

چون نجاساتِ بَواطن شد عیان

چون نَجَس خوانده ست کافر را خدا*

آن نجاست نیست بر ظاهر ورا

ظاهرِ کافر ملوَّث(۲۷) نیست، زین

آن نجاست هست در اخلاق و دین

این نجاست بویش آید بیست گام

و آن نجاست بویش از ری تا به شام

بلکه بویش آسمانها بر رود

بَر دماغِ حُور(۲۸) و، رِضْوان(۲۹) بر شود

اینچه می‌گویم به قدرِ فهم توست

مُردم اندر حسرتِ فهم دُرست

فهم، آب است و وجودِ تن، سَبو(۳۰)

چون سَبو بشکست، ریزد آب ازو

* قرآن کریم، سوره توبه(۹)، آیه ۲۸

Quran, Sooreh At-Tawba(#9), Line #28

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَٰذَا ۚ

وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَهً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ »

« اى کسانى که ایمان آورده‌اید، مشرکان نجسند و از سال بعد نباید به مسجد

الحرام نزدیک شوند. و اگر از بینوایى مى‌ترسید، خدا اگر بخواهد به فضل خویش

بى‌نیازتان خواهد کرد. زیرا خدا دانا و حکیم است. »

مولوی، مثنوی، دفتر اوّل، بیت ۲۷۰۸

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 1, Line # 2708

چیست آن کوزه؟ تنِ محصور ما

اندرو آبِ حواسِ شُور ما

ای خداوند این خُم و کوزهٔ مرا

در پذیر از فضلِ اَللهُ اشْتَری*

کوزه‌ای با پنج لولهٔ پنج حس

پاک دار این آب را از هر نجس

تا شود زین کوزه مَنفَذ(۳۱) سوی بحر

تا بگیرد کوزهٔ من، خُوی بحر

تا چو هدیه پیشِ سلطانش بَری

پاک بیند، باشدش شه مُشتری

بی‌نهایت گردد آبش بعد از آن

پُر شود از کوزهٔ من، صد جهان

لوله‌ها بر بند و پُردارش ز خُم

گفت غُضُّوا عَنْ هَوا أبصارکُمْ**

لوله‌ها را بربند و کوزه وجودت را از خم معرفت و حقیقت حضرت پروردگار لبریز و

آکنده کن، زیرا حق تعالی گفته است: دیدگانتان را از هوی و هوس فرو ببندید.

ریشِ او پُر باد(۳۲) کین هدیه که راست؟

لایق چون او شَهی، این است راست

زن نمی‌دانست کآنجا بر گذر

جویِ جیحون است، شیرین چون شِکَر

در میان شهر، چون دریا روان

پُر ز کشتیها و شَسْتِ ماهیان

رَو بَر سلطان و کار و بار بین

حسِّ تجری تَحْتَهااَلْانَهار*** بین

این چنین حس ها و ادراکات ما

قطره‌ای باشد در آن انهارها(۳۳)

* قرآن کریم، سوره توبه(۹)، آیه ۱۱۱

Quran, Sooreh At-Tawba(#9), Line #111

« إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ ۚ…»

« خدا از مؤمنان جانها و مالهایشان را خرید، تا بهشت از آنان باشد…»

** قرآن کریم، سوره نور(۲۴)، آیه ۳۰

Quran, Sooreh An-Noor(#24), Line #30

« قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ…»

« ای پیغمبر به مؤمنان بگو که چشمان خویش را از حرام فروگیرند… »

برنامه شماره ۷۷۱ گنج حضور

*** قرآن کریم، سوره بقره(٢)، آیه ۲۶۶

Quran, Sooreh Al-Baqarah(#2), Line #266

«…تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ…»

«… از زیر آن نهرها روان است …»

مولوی، مثنوی، دفتر چهارم، بیت ۸۰۰

Rumi( Molana Jalaleddin) Poem(Mathnavi), Book # 4, Line # 800

خود بدانی چون برِ من آمدی

که تو بی من نقش گرمابه بُدی

نقش، اگر خود نقش سلطان یا غنی ست

صورت ست از جانِ خود بی چاشنی ست

زینتِ او از برایِ دیگران

باز کرده بیهُده چشم و دهان

ای تو در پیکار، خود را باخته

دیگران را تو ز خود نشناخته

تو به هر صورت که آیی بیستی

که، منم این، والله آن تو نیستی

یک زمان تنها بمانی تو ز خلق

در غم و اندیشه مانی تا به حلق

این تو کی باشی؟ که تو آن اَوْحَدی(۳۴)

که خوش و زیبا و سرمستِ خودی

مرغِ خویشی، صیدِ خویشی، دامِ خویش

صدرِ خویشی، فرش خویشی، بامِ خویش

جوهر آن باشد که قایم با خود است

آن عَرَض، باشد که فرعِ او شده ست

گر تو آدم‌زاده‌یی، چون او نشین

جمله ذُرّیّات(۳۵) را در خود ببین

چیست اندر خُم، که اندر نهر نیست؟

چیست اندر خانه، کاندر شهر نیست؟

این جهان خُمّ ست و دل چون جویِ آب

این جهان حُجره‌ست(۳۶) و دل، شهرِ عُجاب(۳۷)

لغات و عبارت های برنامه شماره ۷۷۱ گنج حضور

(۱) گولخَن: گُلخَن، تون گرمابه، آتشخانه

(۲) سَما: آسمان

(۳) ضیا: نور، روشنایی

(۴) حجر: سنگ

(۵) چالیش: چالش، کشمکش

(۶) غَزا: جنگ و جدال

(۷) تُفو: آب دهان، خَدو

(۸) دامنِ کسی را کشیدن: درگیر شدن با کسی

(۹) دیگِ جهان: جهان به دیگ تشبیه شده، درون ذهن همانیده

(۱۰) دَغا: حیله گر

(۱۱) حِیَل: حیله ها

(۱۲) عَجَل: عجله، شتاب زدگی

(۱۳) بد لِقا: زشت رو

(۱۴) رَبُّ الفَلَق:‌ پروردگار بامدادان

(۱۵) ِابتِهال: دعا از روی اخلاص و زاری

(۱۶) ساز کردن: ترتیب دادن

(۱۷) عَلّامُ الغُیوب: کسی که از همه امور غیبی آگاه است.

(۱۸) سگی کردن: کار ناپاک و پلید انجام دادن

(۱۹) نیکو دم: دم و نفس خوب و خوش

(۲۰) سر کُله: تاج سر، کلاه

(۲۱) خُنُوس: آشکار شدن و سپس بسیار پنهان گشتن است.

(۲۲) قُنْفُذ: خارپشت

(۲۳) خَنّاس: آشکار شونده و سپس بسیار پنهان شونده.

(۲۴) دُرُشت:‌ خشن، ناهموار، حجیم

(۲۵) عَوان: مأمور

(۲۶) طُمطراق: سروصدا، نمایش شکوه و جلال، آوازه، خودنمایی

(۲۷) ملوَّث: پلید و آلوده شده

(۲۸) حُور: زن سیمین تَن و آهو چشم

(۲۹) رِضْوان: نام فرشته ای که موکّل و نگهبان بهشت است.

(۳۰) سَبو: کوزۀ سفالی و دسته‌دار که در آن آب یا شراب بریزند.

(۳۱) مَنفَذ: سوراخ، روزنه

(۳۲) پُر باد بودن ریش: کنایه از غرور و خود بینی

(۳۳) اَنهار: جمع نَهر، رود، جویبار

(۳۴) اَوْحَد: یگانه، یکتا

(۳۵) ذُرّیّات: جمعِ ذُرِّیَّه به معنی فرزند، نسل

(۳۶) حُجره: اتاق

(۳۷) عُجاب: شگفت انگیز

منبع

نظر شما چیست؟ ( بدون نظر )

تایید کنید که ربات نیستید !!!

پربازدیدترین ها
  • جنبه های مختلف آمادگی های بارداری مادران
  • مقاومت به آنتی بیوتیک ها دربیماران HIV
  • کلکسیون جذاب کفش های جنیفر لوپز
  • اضطراب و استرس با بدن و روح انسان چکار که نمیکند؟
  • تهیه ی انواع ماسک خانگی برای شفافیت بیشتر پوست
  • بیماریهای کبدی و روش‌های تشخیص و درمان
  • فواید مصرف غذاهای ارگانیک
  • چرا شریک تجاری خوبی نیستیم؟
  • دانه های مغذی که هر روز باید بخورید
  • زندگینامه والت دیزنی خالق فیلم های کارتونی والت دیسنی
  • آرتروز و درد مفاصل در حال سرایت به سنین جوانی
  • آشنایی با گیاهان ضد درد و طرز استفاده آنها
  • ساعت های مچی یک میلیارد تومانی در تهران!
  • پاییز امسال را با کج خلقی خراب نکنید!
  • طرز تهیه ی نودل و میگو
  • تعداد زیاد کودکان بی هویت در تهران
  • با ورزش هوازی متابولیسم خود را افزایش دهید
  • افسردگی ناشی از اعتیاد به الکل و مواد مخدر(۱۰)
  • نتیجه گیری های تعلل ورزی را آزمایش کنید(۱۳)
  • ترس از مدرسه با شروع مدرسه
  • تاثیر رژیم غذایی نوردیک در لاغری
  • عادت هایی که موجب بواسیر در شما خواهند شد
  • رابطه ی دیابت و تاری دید
  • ضرورت پوشیدن لباس نخی در تابستان
  • فست فود ها و استفاده از مواد شیمیایی صابون و لوازم آرایشی
  • جاذبه های شگفت انگیز طبیعت
  • حمله پانیک؛ ساختن و نگهداشتن تفکر متعادل و جدید(۲۰)
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • قانون علمی چه ویژگی هایی دارد؟
  • ترکیب کلم بروکی و تخم مرغ،غذای رژیمی مقوی
  • محبوبترین ها
  • این میوه ها را حتماَ با پوست بخورید
  • اصول ست کردن لباس ها
  • خواص بی نظیر “به”
  • کاهش وزن شدید با الگوی سندروم گرسنگی زدگی!(اختلال تغذیه ای-۷)
  • بازدید مسافران برلین و رم از موزه هنرهای معاصر و تصویری
  • رژیم لاغری دوکان از نوع فرانسوی
  • نمونه هایی از شیک ترین و جدیدترین مدل پاپوش دخترانه همراه با آموزش بافت
  • ورزش کودک با رعایت ۹ نکته اساسی
  • کفش های مد روز بهاری و تابستانی برای آقایان
  • مد لباس برگرفته از معماری ایرانی
  • طرز تهیه پنکیک آلمانی یا خاگینه ایرانی!
  • چند راهکار جلوگیری و کنترل اضطراب
  • زنان کم تحرک منتظر پیری زودهنگام باشید
  • عادت هایی که موجب بواسیر در شما خواهند شد
  • دانلود مجموعه بهترین های موسیقی بی کلام – Best Instrumental Musics
  • اشعاری از دیوان شمس و مثنوی معنوی مولانا(۱)
  • دلائل خشونت درخانواده ها و روش های کنترل آن-بخش دوم
  • اصول و ضورابط رشته روزنامه نگاری و خبرنگاران
  • برنامه شماره ۶۷۶ گنج حضور
  • خواص آویشن در درمان آکنه یا جوش جوانی
  • معالجه اضطراب اجتماعی:رلکسیشن یا تنفس- بخش ششم
  • غذاهای مخصوص قلب شما
  • رژیم غذایی مدیترانه ای میتواند مانع افسردگی بشود
  • جامعه ما مغلوب رسانه ای به نام اینترنت شده است
  • همسر رفیق باز و تعامل مناسب با آن
  • آشنایی با پل های تاریخی اصفهان
  • غذایی بدون گوشت با مواد ارگانیک
  • درمان نگرانی و اضطراب : پذیرش شک و نامعلومی(۱۷)
  • اکبر عبدی از عروسی دخترش گفت!
  • برنامه شماره ۶۸۱ گنج حضور
  • تــمامی حقوق محفوظ و مربوط به پـرتال “ زیباخو ” میباشد کپی برداری از مطالب تنها با ذکر مـــنبع مــــجاز مــیباشد.

    طراحی سایت و سئو : پاناب