دانلود کتاب “کندوکاوهای فرهنگی و اجتماعی بدن”

کتاب، “کندوکاوهای فرهنگی و اجتماعی بدن”
نویسنده : آلن پترسن

مترجم : بهمن ابراهیمی

انتشارات: الماس دانش

 

بدن من و تو یگانه هستی ارزشمند و گرانمایه ایست که بود ونبود ما با آن تعریف می شود. بدن نه ابزارووسیله است ونه هدف، بلکه موجودیتی منحصر بفرد وبی نظیردرجهان خلقت میباشد. هیچ استقلال و فاصله ای بین من و بدنم وجود ندارد، اگر هم چنین تعبیری و تفسیری وجود دارد بخاطر مشکلات معرفتی و زبانشناختیست. ادبیات معرفتی راجع به بدن تاریخی به درازنای عمربشر دارد، اما بدن فقط درچند دهه اخیرکانون توجه جدی احاد مختلف؛

ازیک سو فلاسفه ، انسان شناسان، جامعه شناسان، روانشناسان، سیاستمداران، دین یاران، جنبش های مدافع حقوق زنان، گروههای ضد تبعیض نژادی، اخلاقیون وغیره ، وازسوی دیگر نظامات پزشکی و درمانی، شرکت های عظیم تجاری، صنایع مختلف ومتعدد از داروسازی گرفته تا پوشاک و لوازم آرایش و غیره واقع شده است.

در باب رابطه میان ذهن و بدن
مسئله رابطه مابین ذهن و بدن دراندیشه غربی سابقه دیرین بوده است. ایده جدایی ذهن ازبدن، اغلب به رنه دکارت (Rene Descartes) نویسنده قرن هفدهم نسبت داده می شود، با اینحال ازنظرتاریخ تفکر غرب، سابقه این ایده به دوران بسیاردورتری ازگذشته قابل پیگیریست(Rozemond 1998).

توجه پژوهشگران علوم اجتماعی وانسانی معطوف به این نکته شده است که این ثنویت (برخی مواقع اشاره ایست به ثنویت دکارتی) چگونه پایدارمانده ودلالت ها یا معانی اجتماعی اش چگونه کشف گردیده است. بطورخاص پزشکی زیستی یا بیومدیسین بخاطردرمان بیماران بمنزله یک بدن تا بعنوان یک شخص یا شخصیتی صاحب تجارب، دیدگاهها، واحساسات، مورد انتقاد قرارگرفته است.

استدلال میشود ازآن هنگام که پزشکی علمی آغازبکار کرده بدن بسان یک ماشینی که نیازهایش ” ثابت” است، عموماً ‌از طریق وسایل کاملاً‌ تهاجمی(همچون داروها، جراحیها) معالجه میشود(Capra 1983).د

وعنوان آغازین این فصل، حامل دیدگاه بدن بمثابه هویتی متجسد (objectified)، فاقدشخصیت (de-personalised)ومنفعل می باشد. دشوار است بتوانیم با یقین بگوییم که پزشکی به تصویردرآمده توسط برخی از نویسندگانی، همچون کاپرا (Capra)، “کلگرایانه” (holistic) بوده است.

با اینحال، مطابق نظربسیاری ازپژوهشگران، پزشکی ماقبل عصرعلم، هم جنبه هنری هم علمی را دارا بوده، وفقط جسمانیت بدن را به میزانی که امروزه متداول است، دربرنمی گرفت. چنین عینیت گروی یا جسمانیت گرایی، مشاهده شده اغلب منجربه ” انسانیت زدایی” de-humanisation ازفعالیتهای پزشکی شده است.

محبوبیت روزافزون درمان های جایگزین ومکمل (CAMs) (انتخاب کلمات بازتاب دیدگاه فردی درتطابق با بیومدیسین است) مخصوصاً درمیان زنان، بمنزله اشاره یا دلالت برناخرسندی وسیع از نظام پزشکی زیستی تفسیر گردیده است که محدودیت هایش دردرمان مشکلات پیچیده طبیعت، بکرار شناخته شده است.

کتاب کندو کاوهای فرهنگی- اجتماعی بدن به قلم بهمن ابراهیمی

درفرهنگ غربی مدرن، همچنانکه “طبیعت” بصورت موضوع تحت سلطه فرهنگ ملاحظه میشود، “بدن” نیز بمنزله موضوع تحت کنترل “ذهن” تلقی شده است. چاق بودن، عدم تناسب، ژنده پوشی، ونظایراین بعنوان شاخص فقدان خود- انضباطی یا کنترل ذهنی تلقی می شود.

به قول میشل فوکو درجوامع مدرن، نظم بخشیدن بدنها وذهن ها دست به دست حرکت میکند. کنترل جسم بطور برجسته ای در انواع رژیم های مدیریت بدن، در ترویج بهداشت، پیشگیری ازبیماری ومدیریت برازندگی، درکار، ودرآموزش نظامی و نمایش های جنگی، تجسم یافته است.

مصرف گرایی نوع خاصی از حالت روحی وفکری یا ’ کنترل ذهنی ‘ را مفروض میگیرد. ازقرار معلوم اطلاعات بیشماری ازطریق رسانه ها و ازمیان منابع تخصصی گوناگون درباره اهمیت محافظت از بدن، خوب وآراسته، جوان، سکسی و… جلوه گر شدنش، مبادله میگردد. ودرنحوه بدست آوردن بدن ” آرمانی”، فرضیه معاصر”ذهن حاکم بربدن” وبدن بمنزله پروژه ای با قابلیت اجرایی را، بصورت بنیادین عمل میکند.

همانند کنترل “طبیعت” بوسیله “فرهنگ”، دراین تاکید ورزیدن برانضباط ونظم بخشیدن بدن، ابعاد جنسیتی نیز حضور دارد. زنان عمدتاً‌ “درپیوند” با بدنهایشان مورد ملاحظه قرار گرفته اند، وبدن بمثابه پروژه ،یا موضوع جنس وسکس قویاً‌ به بدن زنانه پیوند خورده است.

تفاوتهای مورد مشاهده دررفتارهای مرتبط با بهداشت وسلامت زنان ومردان ورژیم های نگهداری بدن، همچون نمود زنان، میل بیشتر به جستجوی آگهی بهداشتی و تسلیم داشتن خودشان به ” بهسازهای” متنوع بدن (جراحی زیبایی، چهره آرایی، واکس های ساق پا)،برپیوندهای فرهنگی نسبت داده می شود(فصل سوم را ببینید).

برای غلبه برمشکلات مربوط به جدایی بدن و ذهن، برخی نویسندگان موضوع، توجه بیشتری به عواطف درتحقیقات اجتماعی وبه کاربرد روایت های بیماران درمعالجات، مبذول داشته اند. بعلاوه، کام ها(CAMs) بطور فزاینده ای با مراقبت های بهداشتی امتزاج یافته است(فصل پنجم را ببینید). بهرحال، چنانچه بحث خواهد شد، دلالت های ناشناخته بسیاری درحمایت از این تلاش ها جهت ’وحدت ‘ بدن وذهن وجود دارد.

دانلود رمان پسر نامه رسان

نظر شما چیست؟ ( بدون نظر )

تایید کنید که ربات نیستید !!!